بهداشت دهان و دندان ضعیف کودکان مبتلا به دیابت نوع 2

30 مارس 2017- احتمال بهداشت ضعیف دهان و دندان در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به کودکان سالم بیشتر است. در مطالعه اخیر که توسط محققان دانشگاه بوفالو انجام شد، برای اولین بار بهداشت دهان و دندان افراد جوان در سه گروه سنی مختلف بین 15 تا 19 سال بررسی گردید.

 در مجموع 49 کودک در این تحقیق بررسی شدند که 19 نفر از آنان دارای وزن طبیعی بودند، 14 نفر چاق و گروه سوم کودکان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 بودند.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Mastrandrea گفت: ما دریافتیم که کودکان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر به سمت بیماریهای لثه و دندان گرایش دارند.

 او افزود: افراد جوان بخصوص کودکان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 به دندانپزشکان دسترسی دارند اما این افراد به طورمعمول به ملاقات دندانپزشک خود نمی‌روند.

 در حالیکه ارتباط بین سلامت دهان و افراد بزرگسال در میان دانشمندان شناخته شده است- یک  مطالعه در ابتدای سال جاری نشان داد که بالا بودن قند خون با افزایش خطر مشکلات بهداشتی دهان و دندان در افراد بزرگسال ارتباط دارد- محققان در این پژوهش جدید می‌گویند: بنظر می رسد که این ارتباط در کودکان نیز مشابه بزرگسالان باشد.

 دکتر Frank Scannapiecoیکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: مهمترین یافته‌ی این تحقیق آن است که کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 مانند بزرگسالان بیشتر مستعد التهاب لثه نسبت به کودکانی با وزن نرمال یا چاق هستند. این نتایج بر اهمیت توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 تاکید دارد.

 دکتر Mastrandrea و همکارانش اکنون درصدد انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی ارتباط بین دیابت نوع 2 و مشکلات بهداشتی دهان و دندان و تأثیر مراقبتهای دندانپزشکی بهتر بر جلوگیری از این ارتباط هستند. آنها همچنین می‌خواهند این ارتباط را در دیابت نوع 1 بررسی کنند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی PLOS One منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/children-with-type-2-diabetes-more-likely-to-have-poor-oral-health-96337001.html